Новини

Відкритий лист Президенту України Петру Порошенку: закликаємо невідкладно ратифікувати Римський статут

Пану Петру Порошенку

Президенту України

Шановний Петре Олексійовичу,

Від імені правозахисної організації Amnesty International в Україні дозвольте засвідчити Вам свою повагу.

Ми звертаємося до Вас із закликом проявити політичну волю та вжити всіх необхідних заходів для якомога швидшої ратифікації Україною Римського статуту Міжнародного кримінального суду (МКС).

За останній рік Україна зробила значний прогрес в питанні приєднання до МКС, вперше з моменту підписання Римського статуту 20 січня 2000 року.

Водночас, нас непокоїть Ваша пропозиція про відкладання ратифікації Римського статуту на три роки. Відповідну норму було закладено в п. 1 перехідних положень внесеного Вами до Верховної Ради України законопроекту №3524  «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)».

Причини внесення цієї норми залишаються для нас незрозумілими. Яким чином вказана пропозиція узгоджується із зобов’язаннями України згідно з Угодою про асоціацію з Європейським Союзом? Нагадуємо, що в статті 8 Угоди про асоціацію вказано наступне: «Сторони співробітничають з метою зміцнення миру та міжнародного правосуддя шляхом ратифікації та імплементації Римського статуту Міжнародного кримінального суду (МКС) 1998 року та пов’язаних з ним документів».

Також, наше здивування та занепокоєння викликає коментар, зроблений Заступником Глави Адміністрації Президента – до теперішнього моменту, єдиний офіційний коментар від Адміністрації Президента з приводу відтермінування. Нагадаємо, на прес-конференції 12 січня 2016 року, відповідаючи на запитання журналіста, він заявив наступне: «Визнання юрисдикції Міжнародного кримінального суду буде нести як певні потенційно позитивні наслідки, так і певні ризики для України, зокрема, з точки зору українських військових, які вимушені брати участь у військовому конфлікті. І з цих міркувань, сподіваючись на те, що в найближчий рік чи може трохи більше цей конфлікт буде остаточно врегульований, суб’єкт конституційної ініціативи запропонував перехідний період для того, щоб відповідним чином підготувати це рішення з точки зору практичного впровадження». Хочемо звернути увагу на деякі важливі аспекти цього коментаря.

По-перше, Україна вже визнала юрисдикцію МКС щодо ситуації на сході України відповідно до статті 12 (3) Римського статуту, про що офіційно повідомила цей орган 8 вересня 2015 року. Таким чином, Україна поклала на себе повний спектр зобов’язань щодо співпраці з МКС, але не отримала прав країни-учасниці. Це стало можливим після ухвалення Верховною Радою України заяви «Про визнання Україною юрисдикції Міжнародного кримінального суду щодо скоєння злочинів проти людяності та воєнних злочинів вищими посадовими особами Російської Федерації та керівниками терористичних організацій “ДНР” та “ЛНР”, які призвели до особливо тяжких наслідків та масового вбивства українських громадян». Варто звернути увагу на принцип вибіркового правосуддя, закладений в формулюванні цієї заяви. Проте, цей принцип не може накладати обмеження на дії МКС, й незалежно від нього воєнні злочини з обох боків конфлікту вже підпадають під юрисдикцію МКС.

Нагадаємо, що наша організація протягом 2014-2015 років провела кілька дослідницьких місій в зоні збройного конфлікту на сході України, під час яких задокументувала порушення прав людини з обох сторін конфлікту. Деякі з цих порушень можуть кваліфікуватись як воєнні злочини. Незалежно від ролі МКС, всі повідомлення про подібні злочини та інші грубі порушення мають бути ефективно, неупереджено, об’єктивно та своєчасно розслідувані, а винні мають бути притягнуті до відповідальності згідно з принципами справедливого судового розгляду.

По-друге, в коментарі від представника Адміністрації Президента було згадано, що поширення юрисдикції може нести ризики для українських військових. Ми хочемо наголосити, що не допускати воєнні злочини, розслідувати та карати винних в них є обов’язком України незалежно від членства в МКС. Нагадуємо, що МКС має відігравати в цьому процесі комплементарну роль, втручаючись тільки в тих випадках, коли національна система правосуддя не здатна забезпечити ефективне розслідування воєнних злочинів та притягнення винних до відповідальності. Чи варто розуміти, що можливість притягнення до відповідальності винних у воєнних злочинах українських військових являє собою «певні ризики для України», та, на думку Адміністрації Президента, таких «ризиків» варто уникати поки конфлікт не врегульовано? Такий підхід можна розцінювати як допустимість уникання переслідування за воєнні злочини з української сторони, що є неприйнятним з точки зору міжнародних зобов’язань України.

Також наголошуємо, що в поданій 8 вересня 2015 року заяві про визнання юрисдикції МКС, українська влада зобов’язалася співпрацювати з МКС без зволікань та виключень, відповідно до частини IX Римського статуту. Таким чином, представники будь-якої зі сторін конфлікту можуть бути засуджені МКС за вчинення воєнних злочинів, незалежно від того, ратифікує Україна Римський статут чи ні.

По-третє, в коментарі було зазначено, що трирічне відтермінування ратифікації – це «перехідний період», протягом якого мають бути вирішені питання практичного впровадження цього рішення. На жаль, це не пояснює, чому було вирішено встановити саме трирічний термін для такого перехідного періоду, та які саме дії або заходи має бути реалізовано протягом цих трьох років.

Звертаємо Вашу увагу, що тільки ратифікувавши Римський статут, Україна зможе отримати всі переваги від участі в МКС: брати участь в обранні суддів, прокурорів, формувати політику, приймати бюджет, приймати рішення щодо управління цією установою. Також, якщо Україна не встигне стати учасницею МКС до 1 січня 2017 року, то вона не зможе взяти участь в голосуванні за поширення компетенції цього суду на злочини агресії.

Розуміючи всю складність конституційного процесу, ми закликаємо Вас проявити політичну волю та використати всі необхідні механізми для невідкладної ратифікації Римського статуту. Ми готові до співпраці та будемо раді надати консультації з цього питання.

До цього звернення додаються підписи людей що, приєднуються до наших закликів.

Ми сподіваємося, що Ви належним чином розглянете наше звернення. Ми також надсилаємо аналогічне звернення до Голови Верховної Ради України.

 

Новини на цю ж тему

Правоохоронні органи мають невідкладно і ефективно розслідувати численні напади на Марші за права жінок.  
09.03.2018
Річна доповідь 2017: Україна
23.02.2018
Вимагаємо негайно відпустити та припинити переслідування Еміра – Усеїна Куку та інших членів т.з “Ялтинської шістки”
20.02.2018
Стартувала найбільша правозахисна кампанія Марафон написання листів: Пліч-о-пліч з відважними.
20.11.2017
Україна: Влада повинна припинити переслідування антикорупційних активістів і громадських організацій
07.11.2017