Річна доповідь 2016/2017: Таджикистан

 

Глава держави: Емомалі Рахмон

Глава уряду: Кохір Расулзода

У 2016 році продовжує різко скорочуватися простір для мирного вираження незгоди. Влада посилається на міркування національної безпеки і боротьби з тероризмом, щоб виправдати щоразу жорсткіші обмеження свободи вираження думок і зібрань. Члени забороненої опозиційної Партії ісламського відродження Таджикистану (ПІВТ), були засуджені до довічного або тривалого ув’язнення за обвинуваченнями у тероризмі в результаті явно несправедливих таємних судових процесів. Твердження про те, що їх піддавали катуванню, з метою отримання зізнань, не були ефективно і неупереджено розслідувані. Адвокати, що представляють інтереси членів ПІВТ зіткнулися з переслідуваннями, незаконними затриманнями, судовими процесами і отримали тривалі терміни ув’язнення за політично вмотивованими звинуваченнями.

ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ

У травні національний референдум затвердив істотні зміни до Конституції. Вони охоплювали: скасування максимальних строків перебування президента на посаді, що дозволяє президенту Рахмону зберегти президентство на наступних виборах, заборону політичних партій релігійного і національного спрямування. У листопаді «образу лідера нації» було криміналізовано.

Щонайменше 170 осіб були притягнуто до відповідальності, визнані винними і засуджені до ув’язнення за нібито участь у збройних зіткненнях між урядовими силами і озброєними угрупованнями в столиці, Душанбе, у вересні 2015 року, які влада охарактеризувала як спробу захоплення влади колишнім заступником міністра оборони, Абдухалімом Назарзодою. Оскільки влада майже повністю контролює інформаційні потоки в країні, незалежного громадського вивчення офіційної версії подій практично не проводилося, що кидає тінь сумніву на судові переслідування.

У вересні члени забороненої опозиційної Партії ісламського відродження Таджикистану (ПІВТ), що проживають в еміграції, і активісти опозиційної «Групи 24» відвідали щорічне засідання ОБСЄ з реалізації заходів з питань людського виміру у Варшаві (Польща) і влаштували пікети під час заходу. Деякі з них повідомили, що поліція і служби безпеки погрожували, незаконно затримували, допитували і в деяких випадках застосовували фізичне насильство до членів їхніх сімей в Таджикистані у відповідь на їхню мирну акцію протесту у Варшаві. Урядова делегація достроково покинула захід на знак протесту проти «терористичної організації, забороненої в Таджикистані», що була допущена посеред інших учасників громадянського суспільства.

НЕСПРАВЕДЛИВІ СУДОВІ ПРОЦЕСИ

Влада, як і раніше рішуче відкидає звинувачення в політично мотивованому кримінальному переслідуванні, несправедливому судочинстві  і катуванні та інших видів жорстокого поводження з 14-ма лідерами ПІВТ за те, що у вересні 2015 року вони нібито брали участь у зіткненнях. Судовий процес у Верховному суді розпочався в лютому і пройшов в умовах секретності, всередині СІЗО Державного комітету з питань національної безпеки. У червні, всі відповідачі були визнані винними. Два заступники керівників ПІВТ, Умар Хісайнов (також відомий як Сайдумур Хусайні) і Махмадалі Хаїтов (Мухаммадалі Хаїт), були засуджені до довічного ув’язнення. Зарафо Худжаєву (Рахмоні) було засуджено до двох років позбавлення волі; її випустили 5 вересня за помилуванням президента. Інші вироки становили від 14 до 28 років.

Мізерну офіційну інформацію з першоджерел, що стосується переслідування лідерів ПІВТ, в тому числі вироків, що були їм присуджені, вже видалили з офіційних джерел (в тому числі з сайтів Генпрокуратури і офіційного інформаційного агентства Ховар) у 2015 році, а будь-яка додаткова інформація – приховується. Адвокати були змушені підписати договір про нерозголошення всіх деталей справи і судового розгляду. Вирок і офіційні звіти про хід судового розгляду не були офіційно оприлюднені. У серпні цього року стався витік інформації – копія вироку була опублікована в Інтернеті. Генеральна прокуратура відмовилася прокоментувати його автентичність, але особу, яку підозрювали у допущенні витоку було притягнуто до відповідальності (див. нижче).

У березні Спеціальний доповідач ООН з питань свободи вираження поглядів висловив побоювання, що «рішучі заходи, прийняті проти ПІВТ, становлять собою серйозний удар для відкритого політичного середовища. Уряд звинувачує ПІВТ і її членів у серйозних злочинах, але він відмовився надати доступ громадськості до суду і доказів».1

Переслідування адвокатів

Юристи, які працювали у справі 14 лідерів ПІВТ зіткнулися з переслідуваннями, залякуваннямиі, в деяких випадках, незаконним затриманням і судовими процесами. У жовтні в Душанбе міський суд засудив Бузургмехра Йорова і Нуріддіна Махкамова, двох адвокатів, які представляли кількох співвідповідачів у справі ПІВТ, до 23 і 21 року в’язниці відповідно після несправедливого суду. Всі судові слухання, крім першого, що відбулося у травні, були закриті для ЗМІ та громадськості. Обох адвокатів визнали винними у «розпалюванні національної, расової, локальної або релігійної ворожнечі», шахрайстві, «публічних закликах до насильницької зміни конституційного ладу Республіки Таджикистан» і «суспільних закликах до здійснення екстремістської діяльності». Бузургмехра Йорова також визнали винним у підробці документів. Вони обидва заперечували вчинення будь-яких порушень, і апеляційний розгляд станом на кінець року не закінчилася. Жоден з них не зможе займатися адвокатською діяльністю після звільнення, якщо їхні вироки не будуть повністю відмінено.2

22 серпня Джамшеда Йорова, також адвоката у справі ПІВТ, і брата Бузургмехра Йорова, було затримано за обвинуваченням в «розголошенні державної таємниці». Його звинуватили у витоку тексту рішення Верховного Суду у справі ПІВТ. Випустили його 30 вересня.  

Другий судовий процес проти Бузургмехра Йорова розпочався 12 грудня в слідчому ізоляторі № 1 в Душанбе. Його звинуватили у неповазі до суду і образі державних чиновників у своїй заключній промові до Міського суду Душанбе.

КАТУВАННЯ ТА ЖОРСТОКЕ ПОВОДЖЕННЯ

В травні були посилені правові гарантії проти катування та інших видів жорстокого поводження із затриманими. Ці гарантії охоплювали: зменшення максимальної тривалості часу утримання особи під вартою без пред’явлення обвинувачення до трьох днів; визначення того, що затримання починається з моменту фактичного позбавлення волі; надання затриманим право на конфіденційний доступ до адвоката з моменту позбавлення волі; і встановлення обов’язкову проведення медичних оглядів підозрюваних перед поміщенням їх в ізолятор тимчасового утримання.

Та досі не було визначено незалежні механізми розслідування випадків катувань або інших видів жорстокого поводження. Неурядова організація «Коаліція проти катування» зареєструвала 60 скарг на застосування катувань, але вважається, що реальна цифра – набагато вища.

У вересні Рада ООН з прав людини ухвалила висновки універсального Періодичного Огляду (УПО) Таджикистану. Уряд відкинув рекомендації щодо ратифікації Факультативного протоколу до Конвенції проти катувань та створити Національний Превентивний Механізм. Однак він прийняв рекомендації ратифікувати Другий Факультативний протокол до Міжнародного пакту про громадянські та політичні права і повністю скасувати смертну кару.

СВОБОДА ОБ’ЄДНАНЬ

Міністерство юстиції подало проект постанови щодо імплементації зміненого Закону про громадські об’єднання. Однак, у ньому не були визначені часові рамки для прийняття рішень щодо обов’язкової реєстрації іноземного фінансування неурядових організацій та не визначено, чи грант можна  використовувати до офіційної реєстрації. Проект постанови обмежив перевірки громадських організацій до одного разу на  два роки, але залишив простір для розширеного тлумачення і цього правила, і підстави для перевірок.

У січні окружний суд відхилив ліквідаційні процедури, ініційовані Податковим Комітетом проти Дослідницького центру з прав людини і демократії «Nota Bene».

СВОБОДА ВИРАЖЕННЯ ПОГЛЯДІВ

Влада продовжувала і далі накладати обмеження на засоби масової інформації та обмежувати доступ до незалежної інформації. У серпні уряд видав п’ятирічний указ, що надає йому право «регулювати і контролювати» зміст всіх теле-  і радіомереж через Державний Комітет Мовлення.

Незалежні ЗМІ та окремі журналісти піддавалися залякуванню і переслідуванням з боку поліції і служб безпеки за висвітлення справи ПІВТ та інших політично-чутливих питань. Деякі з них були змушені покинути країну. У листопаді незалежна газета Нігох та незалежний веб-сайт Tojnews оголосили про своє закриття, зважаючи на «відсутність умов для існування незалежних ЗМІ і вільної журналістики». Нігох інформувала про суд над адвокатом  Бузургмехром Йоровим.

Влада, як і раніше, вимагає від інтернет-провайдерів блокувати доступ до певних новин або сайтів соціальних медіа, не визнаючи цього публічно. Особи і групи, до яких були застосовані ці заходи, не змогли ефективно оскаржити їх в суді. У постанові уряду також вимагається від інтернет-провайдерів і операторів зв’язку направляти свої послуги через новий єдиний центр зв’язку державної компанії Таджиктелеком. У березні Спеціальний доповідач ООН з питань свободи слова висловив побоювання, що «поширення блокування веб-сайтів і мереж, включаючи послуг мобільного зв’язку… було непропорційним і не відповідало міжнародним стандартам».

ПРАВО НА ВОДУ ТА САНІТАРНІ ПОСЛУГИ

У липні Спеціальний доповідач ООН з питань прав людини на безпечну питну воду та санітарію опублікував свою доповідь щодо Таджикистану. У доповіді наголошується, що близько 40% населення, і майже половина сільського населення, розраховує на джерела водопостачання, які часто є недостатніми або не відповідають стандартам якості води. Це накладає значне навантаження на жінок і дітей, деяким з яких доводиться витрачати в середньому від чотирьох до шести годин щодня, ходячи по воду. Спеціальний доповідач зазначив, що нестача води та санітарних послуг у державних установах, серед іншого, безпосередньо негативно впливає на інші права, як-то: право на охорону здоров’я, освіту, працю і життя. Він закликав уряд усунути нерівність у доступі до води та санітарних послуг, а також задовольнити потреби найбільш уразливих груп населення, включаючи жінок і дівчаток в сільських районах, переміщених осіб, біженців, шукачів притулку та осіб без громадянства.

Уряд прийняв рекомендації процесу УПО для поліпшення доступу до безпечної питної води, але відхилив рекомендації щодо ратифікації Факультативного протоколу до Міжнародного пакту про економічні, соціальні та культурні права.

 

  1. Таджикистан: рік секретності, зростання страхів і поглиблення несправедливості (EUR 60/4855/2016)
  2. Таджикистан: рік секретності, зростання страхів і поглиблення несправедливості (EUR 60/4855/2016)

 

Новини на цю ж тему

Річна доповідь 2016/2017: Вірменія
29.03.2017
Річна доповідь 2016/2017: Азербайджан
29.03.2017
Річна доповідь 2016/2017: Туркменістан
29.03.2017
Річна доповідь 2016/2017: Узбекистан
29.03.2017
Річна доповідь 2016/2017: Киргизстан
29.03.2017